Project: Solar-Wind-Heat Hybrid Power Station (SWH-HPS)
Capacity: 1–3 MW (modular and scalable)
Location: Bishkek, Kyrgyzstan
Project stage: Design and budgeting documentation (pre-construction)
Sector: Renewable Energy / Green Technology / Future Power
🧩 Project Overview
The SWH-HPS (Solar-Wind-Heat Hybrid Power Station) is a unique renewable energy system with no global analogues. It integrates three sources of green energy: solar, wind, and heat, allowing for electricity generation even when sunlight, wind, or flowing water are absent.
Applications:
-
Generation of green electricity
-
Backup or main power supply for Data Centers (DCs)
-
Powering cryptocurrency mining farms
-
Production of green hydrogen fuel
⚙️ How It Works
The station converts energy from:
-
☀ Solar power — through concentrated sunlight using optical systems
-
💨 Wind — starts operating from as low as 1 m/s (conventional turbines need 3 m/s)
-
🌡 Heat from water — any static water tank can be used (rivers not required)
🌟 Advantages of SWH-HPS
-
⚡ Produces electricity in all weather conditions
-
🔋 Efficiency over 45% (higher than traditional plants)
-
🏗 Short construction time: 9–12 months
-
💲 Low installation cost: $2–3 million per station
-
🌱 Fully green and eco-friendly
-
🔇 Low noise emission
-
🏙 Compact size — can be installed directly at consumption sites (factories, urban zones)
-
💧 Heat reuse for hot water and heating
💼 Economic Metrics and Investment
Phase | Investment Needed |
---|---|
R&D, prototype, testing | $6 million |
Mass production (100 units/month) | $200 million |
-
Total project budget: $206 million
-
Target production: 1000 stations per year
-
Expected annual revenue: $3 billion
-
ROI period: within 3 years
-
Factory space required: 25 hectares
-
Jobs created: 300
🤝 Requirements for Implementation
-
Government support: land, preferences, infrastructure
-
Large investor or co-investment partner
-
Certification for international markets
-
Distribution partnerships in energy-deficient countries
Project: Multipurpose Vessel “Kyrgyzstan”
The “Kyrgyzstan” is a next-generation multipurpose vessel designed for both sightseeing transport (up to 250 passengers) and luxury-class cruises (20 cabins for 40 passengers). The catamaran combines advanced eco-technologies, hybrid propulsion, and lightweight durable materials.
⚙️ Technical Specifications
Parameter | Value |
---|---|
Length | 36.00 m |
Beam (Width) | 9.00 m |
Draft | ~1.5 m |
Height overall | 8.00 m |
Displacement (full) | 150 tons |
Max speed | 35 knots |
Cruising speed | 20 knots |
Range | 600 nautical miles |
Autonomy | 10 days |
Crew | 5 persons |
Max passengers | 250 persons |
Hull material | Aluminum alloy (AMg), composite |
Engine power | 4000 kW |
🔋 Hybrid Energy System
The vessel features a hybrid propulsion system that includes:
-
Electric propulsion motors
-
Generators
-
Use of renewable energy sources (RES) such as solar panels
-
Energy-efficient battery storage
This results in lower fuel consumption, reduced emissions, and a more environmentally friendly operation.
🚀 Innovations and Features
-
Controlled hydrofoils for reduced drag and increased speed
-
Air cushion effect for better hydrodynamic efficiency
-
Lightweight, corrosion-resistant construction using composite and aluminum materials
-
Convertible interior layout: sightseeing or cruise mode
🛳 Advantages of the “Kyrgyzstan” Vessel
-
Excellent balance of speed, efficiency, and comfort
-
Eco-friendly navigation with hybrid energy
-
High autonomy and seaworthiness
-
Ideal for tourism, intercity river or lake transport
-
Promotes innovative national shipbuilding
Все катера имеют возможность высадки пассажиров на не подготовленный берег, обладают большой скоростью, экономичностью и дальностью плавания, удобными пассажирскими креслами на открытых и закрытых палубах, с большими панорамными окнами. Основное преимущество катеров — это наличие экологически чистой гибридной энергетической установки с использованием возобновляемого источника энергии. Использование в них «Зелёной» энергетики позволит бережно относится к экологии Иссык-Куля, даст толчок в развитии туризма, водного и железнодорожного транспорта, круглогодичного пассажирского сообщения между городами Бишкек, Балыкчи, Тамчи (Аэропорт), Чолпон-Ата, Бостери, Тон, Кара-Кол, Каджисай, Боконбаево, туристические прогулки между северным и южным берегом и как следствие круглогодично заработают пансионаты и санатории.
Производство уникальных катеров, не имеющих аналогов в мире, создаст квалифицированные рабочие места, обеспечит развитие старых и новых отраслей промышленности, приведёт к освоению технологий композитного производства, автоматических систем управления, производство роботов, инновационных технологий, что даст развитие всей экономики Кыргызстана.
Особая специальная технология производства, заложенная нами в данные проекты, позволит иметь большой экспортный потенциал и спрос во многих странах мира, а также поднимет престиж страны на мировой арене!
Отрасль: Судостроение
Партнеры (соинвесторы, заказчики и т.д.):
Количество рабочих мест в кооперации: 1000 человек
Стадия реализация проекта: проектно-сметная документация
Общий бюджет проекта:
- Разработка РКД, двух опытных образцов, испытание: - 12 млн $
- Серийное производство (максимальная мощность производство 10 катеров в год) - 60 млн $
- Валовая прибыль с 1 катера = 1 млн $
- Годовой доход при выпуске 10 катеров = 10 млн $
Горизонт планирования: 3 года
Мощность производства: 10 катеров в год
Место расположения: Кыргызстан г. Балыкчи, г. Бишкек.
Кооперация: г. Санкт-Петербург, г. Зеленодольск.
Площадь необходимой производственной площадки: 15 Га
Условия, необходимые для реализации инвестиционного проекта (поиск потенциального партнера, со финансирование, получение государственных преференций, оказание иных форм государственной поддержки): - Государственная поддержка, либо крупный инвестор.